Elcykelbatteri – gode råd

Et elcykelbatteri er et af de dyreste komponenter der sidder på din elcykel og muligvis også det mest udsatte. For at få mest muligt ud af dit batteri til din elcykel har vi her samlet 5 gode råd. Rådene bygger på mange års erfaring inden for elcykler.

1. Opladning

Inde i dit elcykel batteri sidder en lille computer også kaldet BMS’en. Dens funktion er blandt andet at måle minimum og maksimum volt på dit elcykelbatteri, det er en funktion der betyder at cellerne ikke kan tage skade ved at modtage for høj volt, eller tage skade ved at blive ladet på ved for lav volt.

Alle batterier har en minimum volt indgang, hvis batteriets spænding falder under dette minimum kan cellerne ikke længere modtage strøm. Når dette sker er dit batteri defekt.

Af den årsag er det vigtigt at du lader dit batteri hyppigt, på den måde kommer du ikke ud for at batteriet kommer under minimum volt, således cellerne tager skade og ikke kan modtage strøm.

2. Opbevaring

Specielt om vinteren er dit batteri ekstra udsat. Mange benytter ikke deres elcykel lige så meget om vinteren som om sommeren. Dette betyder at dit batteri kan tage skade. Det kan tage skade fordi kullen skader cellerne, men det kan også tage skade fordi du glemmer at lade på dit batteri.

Så om vinteren, tag altid dit batteri med indenfor!

3. Rækkevidde

Når du køber en ny elcykel er der mange producenter der selv lader dig vælge imellem batteriets størrelse. Vi anbefaler at man altid vælger et lidt større batteri end man først antager man har behov for.

Man bliver rigtigt glade for deres nye elcykel og cykler pludselig mere end de havde regnet med, dette slider på batteriet.

Derfor holder et større batteri typisk længere end et mindre!

4. Beskyt & vedligehold

Det er vigtigt at vedligeholde sit batteri – mange tror man ikke kan vedligeholde sit batteri selv, dette er en fejl.

For at vedligeholde dit batteri, skal du sørge for at ladestikket i batteriet er smurt med elektronikspray. Danmark er et fugtigt land og det går hårdt ud over ledninger der irrer. Et ladestik vil også irre, dette undgår man hvis man sørger for det er smurt med elektronikspray. Stikker på din oplader skal også smøres.

Strømstikket på dit batteri skal have samme omgang. Polerne kan med fordel smøres med silikonefedt, det er meget modstandsdygtigt over for fugt og leder samtidig strømmen fint.

For at beskytte dit batteri findes der flere produkter der er udviklet til netop dette. Et produkt der varmt kan anbefales er neopren overtræk, disse holder cellerne varme om vinteren.

Pas på ikke og tab sit elcykel batteri, det kan nemlig skade cellerne så de kan selvantænde, det kan også på visse batterityper skade den beskyttelse som er lagt rundt om batteriet således fugt kan trænge ind og lave kortslutninger.

5. Benyt din elcykel specialist ved tvivl

Alle proffesionelle elcykelspecialister har testudstyr der kan teste kapaciteten på dit batteri. En tester belaster batteriet ved fuld opladet stand og måler herefter wh, indtil batteriet når sin minimumspænding så BMS’en slukker. Det er en test der tager nogle timer afhængig af batteriets størrelse. En test af et batteri koster typisk i omegnen af 4-600 kr.