X

Test & anmeldelse af Sparta A-Shine LTD

– Læs min dybdegående anmeldelse herunder!

Med mere end 10 års erfaring i cykelbranchen guider jeg dig til de bedste køb! 

Sparta A-shine ltd

Cykelhjørnets test & anmeldelse

Tidligere på måneden testede jeg Spartas nye el cykel flagskib – Sparta A-Shine LTD. Jeg vil i denne anmeldelse tage dig igennem min grundige test af Sparta A-Shine, samt give dig et indblik i, hvorfor du bør, eller ikke bør, vælge denne elcykel med centermotor.

Introduktion til Sparta’s nye elcykel: Sparta A-Shine LTD

Sparta A-Shine LTD er en helt ny elcykel, der netop er blevet lanceret på det danske marked. Det første jeg lagde mærke til, da jeg så cyklen, var det enkle og tidløse design. Sparta A-Shine LTD produceres i farven sort/grå, og de øvrige komponenter på cyklen er primært sorte. Cyklen har delvist integreret kabelføring, hvilket betyder at flere af kablerne løber inde i stellet – en detalje jeg syntes rigtig godt om, da det både er flot, men også gør, at kablerne er beskyttet mod vind og vejr.

A-Shine LTD er udstyret med en Bosch Active Line centermotor, hydrauliske fælgbremser, affjedring i forgaflen og sadelpinden, samt en lukket kædeskærm, punkterhæmmende dæk, justerbar frempind, ergonomiske håndtag og meget mere. Til sammen er elcyklen udstyret med komponenter, der ser ud til at skabe en god, ergonomisk siddeposition, hvilket mange pendlere påskønner.

Sparta A-Shine LTD produceres med syv indvendige Shimano Nexus gear, og et standard batteri på 300Wh. Elcyklen er ifølge producenten udviklet til pendleren, der vil transportere sig hurtigt fra A til B på komfortabel vis.

Cykelmekanikerens gennemgang

Inden jeg selv testede elcyklen, fik jeg min mekaniker til at gennemgå Sparta A-Shine LTD, for at forstå, hvordan cyklen performer, hvis vi går mere i dybden end hvad jeg overfladisk kan se på cyklen.

Centermotoren

Centermotoren er fra den velkendte fabrikant Bosch. Den monterede motor er en Bosch Active Line centermotor, der er Boschs entry-level center motorsystem. El motoren har en trækkraft på 40 newtonmeter, hvilket ifølge Bosch anbefales til pendlere, der cykler på overvejende flad vej.

I Danmark, hvor der er overvejende fladt, vil Active Line motoren kunne indfri de fleste pendleres behov, men opad Sohngårdsholmvej i Aalborg kan man godt mærke, at motoren taber en smule fremdrift. Vores mekaniker vurderer dog, at Bosch Active Line centermotoren er rigeligt for langt de fleste pendleres behov.

Motoren er af 250 watt, hvilket er det maksimalt tilladte i Danmark. Det betyder, at motoren er kraftig, og derved kan yde den maksimalt tilladte hjælp, når du cykler på elcyklen. Motoren yder desuden hjælp op til 25 kilometer i timen, hvilket gør at cyklen er indbefattet af normal lovgivning omkring cykler (Speed Pedelecs hjælper op til 45 kilometer i timen, men er indbefattet af andre krav end en almindelig elcykel. Læs disse her).

Schwalbe Cruser road plus

Hjul og dæk

Når det kommer til elcyklens hjul, bemærker mekanikeren, at hjulsættet er særligt kraftigt. Sparta har brugt dobbeltbundene fælge på modellen, hvilket gør hjulsættet sikkert og stift at køre på. Desuden er der er blevet brugt 2 millimeters eger til at bygge hjulsættet, hvilket er kraftigere end normale eger. Dette gør hjulsættet mere stabilt at cykle på – og netop dette materialevalg er ifølge mekanikeren en rigtig god detalje på Sparta A-Shine LTD.

Dækkene på cyklen er de kraftige Schwalbe Road Cruiser Plus cykeldæk, der er udviklet med et punkterhæmmende indlæg på 3 millimeter. Dette punkterhæmmende indlæg gør dækket modstandsdygtigt samt driftssikkert at cykle på, da indlægget gør det sværere at punktere sammenlignet med gængse cykeldæk.

Bredden af dækkene er 42 millimeter, hvilket gør, at kontaktfladen mellem cyklen og underlaget er relativt stor. Det betyder, at du får et godt vejgreb og god kontrol over el cyklen. Denne dækbredde egner sig rigtig godt til pendleren, der primært cykler på asfalt.

Mekanikeren påpeger, i relation til hjulene på el cyklen, at du altid bør få dine hjul efterspændt, når du har cyklet de første 400 til 600 kilometer på din nye cykel, da egerne altid giver sig en smule når du cykler de første hundrede kilometer på din nye elcykel.

Display og batteri

Displayet på elcyklen er af modellen Bosch Purion. Purion LCD displayet er simpelt og overskueligt, og styres via fire knapper. Det sidder i venstre side af styret, og kan derfor nemt benyttes under kørsel. Via displayets + og – knapper kan du skrue og op og ned for motorhjælpen. Centermotoren har fem hjælpeniveauer, og du kan desuden slå motoren helt fra.

Du kan nemt manøvrere mellem forskellige menu-faner, hvor det blandt andet er muligt at se, hvor langt du har cyklet, samt hvor mange kilometer, der cirka er tilbage på opladningen. I toppen af displayet vises hvor hurtigt du cykler. Her skal du huske, at motoren automatisk slår fra, når du cykler 25 kilometer i timen. Du kan dog sagtens cykle hurtigere uden motorhjælp, hvis du eksempelvis cykler ned ad bakke.

Batteriet på elcyklen er monteret på bagagebæret. Dette gør det nemt at på- og afmontere, hvis du for eksempel ønsker at tage batteriet af cyklen, når du forlader den. Dyrere elcykler har typisk batteriet monteret i stellet, hvilket skaber et mere strømlinet design og et lidt bedre tyngdepunkt. Vores mekaniker påpeger dette, da det kan være et lille minus ved denne cykel. Men til prisen på 22.999, -, forstår jeg godt, at Sparta har prioriteret komponenter og udstyr højere end design og en yderligere optimering af cyklens tyngdepunkt.

Sparta A-Shine LTD leveres med et standard 300 watt batteri, der ifølge Sparta har en rækkevidde på cirka 50 kilometer. Min mekaniker pointerer dog, at batteriet langsomt aflades, samt påvirkes af det miljø du cykler i. Han anbefaler derfor, at du som tommelfingerregel altid vælger et batteri, der har en minimum rækkevidde på cirka 30-40% mere, end du forventer at cykle pr. dag i starten. På denne måde sikrer du, at batteriet passer til dit kørselsbehov i mange år fremadrettet.

Batteriet kan opgraderes til et 400 watt batteri, med en cirka rækkevidde på 80 kilometer for +1500,-. Hvis du skal cykle endnu længere ture, kan du opgradere batteriet til et 500 watt batteri for +3000,-, der har en rækkevidde på helt op til 120 kilometer.

Er du i tvivl om, hvilket størrelse batteri, der passer til netop dine behov? Så anbefaler jeg, at du besøger Boschs rækkeviddeassistent, hvor det er muligt at beregne batterirækkevidden på baggrund af motoren, cyklen, føreren, samt det miljø du cykler i. Du kan finde rækkeviddeassistenten her.

bosch purion display

Test af Sparta A-Shine LTD

Efter mekanikerens samling og klargøring af el cyklen, cyklede jeg en tur på asfaltvejene omkring Støvring og Aalborg. Jeg cyklede 30-35 kilometer på et 300 watt batteri i cirka 14 graders varme, og der var stadigvæk et par kilometer tilbage på batteriet, da turen var omme.

 

Opstart og igangsætning

Fra første tråd i pedalerne bemærkede jeg, at jeg sad på en meget stabil elcykel. Jeg har gennem min tid i cykelbranchen testet mange elcykler, så der skal efterhånden meget til at imponere mig. Alligevel må jeg indrømme, at Sparta A-Shine LTD gav mig en bedre oplevelse, end jeg havde turde håbe på. Da jeg satte i gang på cyklen, var jeg i Eco-mode på displayet. Her bemærkede jeg, at motoren hurtigt fik mig op på omkring 23 kilometer i timen. Motoren føles meget naturlig og flydende, når den accelererer. Jeg fik hurtigt styr på displayet, der var rigtig nemt at manøvrere rundt på cykelturen.

På nogle elcykler findes der langt mere komplicerede displays, der kan fortælle dig en masse spændene data. Jeg er dog af den holdning, at man som cyklist på en elcykel bør være særligt årvågen i forhold til de trafikanter man er omgivet af. Og her syntes jeg, at Bosch Purion LCD displayet gav mig den nødvendige data, jeg havde behov for, for at kunne styre cyklen – men samtidig gjorde det muligt at fokusere på omgivelserne og mine medtrafikanter.

Gear og dæk

De syv indvendige gear fra Shimano Nexus var rigeligt til min cykeltur, hvor jeg blandt andet cyklede opad af Skalborg bakke i Aalborg. Jeg er imponeret over, hvor godt gearene kørte, samt at jeg på intet tidspunkt følte, at jeg manglede gear. Det bør dog nævnes, at jeg brugte motorhjælpen meget aktivt, og blandt andet skruede godt op for hjælpen, når jeg skulle cykle op ad bakke. Forventer du at skulle cykle meget uden hjælp i kuperet terræn, vil jeg i stedet anbefale en elcykel med flere gear, og eventuelt en anden type motor, der er lettere.

Jeg følte mig tryg på cyklen under hele testturen, og bemærkede her, at de hydrauliske fælgbremser hurtigt kunne bremse mig op uden at jeg mistede kontrollen over cyklen.

Samlet oplevelse & anmeldelse af Sparta A-Shine LTD

Samlet set er jeg positivt overrasket over Spartas nye elcykel ”flagskib”: Sparta A-Shine LTD. Selvom at designet er meget neutralt, og cyklen derfor ikke skiller sig ud fra mængden på designet, må jeg indrømme at elcyklen præsterede bedre, end mange andre elcykler, jeg har testet i samme prisklasse! Jeg var positivt overrasket over kombinationen af den driftssikre Bosch centermotor, det simple LCD display, og de mange ergonomiske komponenter såsom sadel, håndtag og justerbar frempind, som cyklen er udstyret med.

Design: 4 ud af 5 ⭐⭐⭐⭐

Mekanikerens gennemgang: 5 ud af 5 ⭐⭐⭐⭐⭐

Cykel for pengene: 5 ud af 5 ⭐⭐⭐⭐⭐

 

Denne anmeldelse er skrevet af Rasmus Vestergaard Pedersen, Butikschef hos Smartcykler.dk og cykelentusiast.

Se hele anmeldelsen her

Prøv Sparta A-Shine LTD hos Smartcykler i dag!

Få besked når den er tilbage på lager

Størrelsesguide

Er du i tvivl om hvilken størrelse cykel, der passer til dig? Så klik på linket herunder og se vores størrelsesguide. Størrelsesguiden er udarbejdet i samarbejde med vores leverandører, og derfor kan størrelserne afvige imellem mærkerne. 

Er du i tvivl om størrelsen anbefaler vi derfor, at du kontakter os i chatten eller kommer forbi vores butik og prøver cyklen.